tisdag 7 juni 2011

Barnens röst om Sveriges bästa lärare!









En av barnens starkaste röster - KP, inbjöd till webbtävling - Vem är Sveriges bästa lärare? Nomineringarna blev så många att man valde att rätt och slätt publicera hela långa listan på duktiga och omtyckta lärare, utan att kora någon enskild. Här hittar du hela listan. Bidragen är fantastiskt seriösa och utan att ha vetenskaplig evidens så tror jag att man av motiveringarna kan förstå vad elever tycker är viktigt.
Glad blir jag när jag läser den. Inte minst eftersom två av de 10 Luleå-lärarna finns på min skola - Ormbergsskolan. Grattis till båda två!! Här publicerar jag elevernas motiveringar:

Gunilla Ulefors: Hon är kreativ, och när vi skulle byta platser i klassrummet ordnade hon så att man kan få hjälp vid ett bord samtidigt som alla ser lärarens undervisning. Gunilla läser en bok för oss som inte alls skulle vara bra annars. Hon läser med en sådan inlevelse. Hon förklarar så att man förstår, hjälper när man behöver. Och hon är jättebra när vi ska skriva berättelser. Hon gör alltså så att man förstår. Hon är snäll, men ändå bestämd. Hon gör så många roliga saker med oss, hon får ett tråkigt ämne att bli roligt. Jog kommer alltid att komma ihåg hennes läsförmåga och hennes engagemang och allt det hon lärt oss. Och hennes sätt att hjälpa.

Helena Lindgren: Min lärare Helena ska bli Sveriges bästa lärare, om ni frågar mig. Hon undervisar i historia, engelska, drama och religion. Hon hade första lektionen med oss i fyran och hon blev genast min favoritlärare. Det var historia och hon berättade om stenåldern och vi skulle rita teckningar till. Det som skiljer henne från andra lärare enligt mig är att hon har en otrolig inlevelse när hon berättar. Hon får en att tro att hon själv har varit med om allt hon berättar om - som att leva på istiden till exempel. helena är sträng när det behövs men hon har ALDRIG någonsin skrikit eller varit argare än nödvändigt. Hon är rättvis och gillar att skoja och skämta. Och när hon läser högt eller berättar om någonting, får hon alltid hela klassen att tycka det är intressant. Det, och så mycket mer, gör henne bäst på att lära ut. Hon är snällast för att hon bryr sig om eleverna och hoppas det ska gå bra för dom.

Är stolt både över dessa (och andra) lärare och de eleverna som skrev detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar