torsdag 16 juni 2011

Grattis Skogens fritids!







Nu är jag stolt igen. Och glad. Skogens fritidsarbetslag har fått förvaltningens arbetslagsstipendium. Ett arbetslag fullt av kompetens - både utifrån sin proffession och som personer.
Det har inte varit helt lätt att jobba i fritidshemsverksamheten de senare åren. Personaltätheten har minskat oerhört kraftigt. Fritidspedagogens yrkesroll har kanske inte varit i gungning, men visst har bl.a. behörighetskraven skapat osäkerhet. Efter jul kommer nya besparingar. Samtidigt visar skolinspektionen i sin rapport om fritidsverksamheten (i landet) att det finns stora brister i verksamheten. Detta är ett ansvar för Luleå kommun, vår nämnd och också för mig som rektor.
Hur har då mitt stipendiebelönta arbetslag tacklat detta? Jo, de har satt sig ner med styrdokumenten och sen vänt sig ut i världen och tittat på och lärt sig av hur andra gör och tänker. De var valt att titta på vilka möjligheter de har att förbättra och utveckla verksamheten. Och sen har de gjort just detta. Utvecklat verksamheten. Med elevernas inflytande i fokus.
Eleverna säger om sitt fritids: "Det känns som att vi är viktiga", "Förut gick jag hem efter skolan men nu vill jag hellre stanna på fritids" och "Tänk vad vi klarar mycket själva" Till exempel.
Arbetslagsstipendiet går i år till ett arbetslag med stort engagemang, hög kompetens och en hög grad av ansvarstagande.
Bra jobbat Skogens fritids och bra jobbat Barn- och Utbildningsnämnden!

2 kommentarer:

  1. Grattis det är jag jätteglad över:) Det har hänt mycket sen mina stora barn gick där på fritids, ser nu fram emot att Tilda så småningom om ska börja på ormbergets skola:))

    SvaraRadera
  2. Hade det här varit facebook hade jag tryckt på gilla-knappen Lotta! :-)

    SvaraRadera