onsdag 1 juni 2011

Frågor om entreprenörsskap


Med sällskap av solen cyklade jag hem till några dagars ledighet. Ser fram emot en helg tillsammans med mina närmaste och käraste, inklusive nytt barnbarn.

Dagen som jag lämnar bakom mig har varit både produktiv och lärorik. Förmiddagen tillbringade jag med begåvade pedagoger. Tillsammans (jag var dock mest hejaklack) gick vi igenom höstens schemaförutsättningar och lyckades få till en bra grund inför fortsatt arbete. Ett bra schema är en nog så viktig ingrediens för elevernas lärande.

Eftermiddagen var av det mer lärande slaget. Blev intervjuad av Kent Nilsson från LTU. Kent forskar om vad intraprenadformen kan betyda för skolans utveckling. Intervjun var av den sorten som får en att vända ut och in på vad man egentligen tänker, och vad man menar med det man tänker. Hur lätt är det att vara entreprenör och samtidigt använda ett entreprenöriellt ledarskap? Och hörni - vad är egentligen entreprenörsskap? Och vad betyder entreprenörsskap i en offentlig verksamhet som skolan? Kan entreprenörskap frodas av kontroller? Hindrar eller främjar god ekonomi entreprenörskap? Varför ska vi överhuvudtaget jobba med ett entreprenöriellt förhållningssätt? En sak är helt klar, alla människor har drivkraft, vilja och förmåga. Om vi väljer att se på varandra som personer med allt detta, då öppnar vi upp för nya kreativa lösningar, ansvarstagande medmänniskor och ett bättre socialt klimat. Det vill åtminstone jag bidra till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar